Ahad, 10 April 2011

DARURAT / DARURAH

1- Al-Jurjani menyatakan: Darurat itu berasal dari kata al-dharar yang bermakna sesuatu yang turun tanpa ada yang boleh menahannya. (Al-Jurjani, al-Ta’riifaat,hal.120).

2-  Imam Ibnu Mandzur berkata: Makna dari idhthiraar ialah, memperlukan sesuatu.(Ibnu Mandzur, Lisaan al-‘Arab). Al-Laits menyatakan: Idhthaara bermakna, bahawa seseorang itu benar-benar memperlukan sesuatu.

3-  Dalam kamus al-Mu’jam Al-Wasith, muka surat 538, kata dharurah mempunyai makna keperluan (hajah), sesuatu yang tidak dapat dihindari (laa madfa’a lahaa), dan kesulitan (masyaqqah)

Beberapa ‘ulama mendefinisikan dharurat (darurat) sebagai berikut;

Menurut Imam Al-Syatibi dalam kitabnya Al-Muwafaqat, darurat ialah :

1. Keadaan yang terlalu mendesak hingga tidak memungkinkan seseorang untuk menjaga dan mempertahankan lima perkara pokok dalam syarak iaitu soal agama, nyawa, akal, keturunan dan harta.

2. Sebuah keadaan dimana seseorang berada dalam suatu batas apabila ia tidak melanggar sesuatu yang diharamkan maka ia boleh mengalami kematian atau nyaris mati.”

3. Sebahagian ulama mazhab Maliki menyatakan:

Darurat adalah mengkhuatirkan diri dari kematian berdasarkan keyakinan atau sekadar sangkaan kuat.” (Syarah Kabiir Ma’a Hasyiyaat al-Dasuqiy, jilid II/85).

Dalam kitab Ahkaam al-Qur'an, Abu Bakar al-Jash-shash disebutkan, bahawa makna darurat adalah rasa takut seseorang kepada bahaya yang dapat melenyapkan nyawa, atau boleh mencelakai salah satu anggota tubuhnya, kerana ia tidak mahu makan atau meminum sesuatu yang diharamkan. (Abu Bakar al-Jash-shash, Ahkaam al-Quran, jld. I, hal. 159).

Walhasil, selama kita masih memiliki pilihan dan tidak berada dalam keadaan darurat sebagaimana definisi di atas, maka kita diharamkan sama sekali untuk melanggar aturan Allah SWT, meninggalkan kewajiban mahupun mengerjakan tindak yang diharamkan Allah SWT.

4. Menurut Imam Al-Syatibi dalam kitabnya Al-Muwafaqat, darurat ialah keadaan yang terlalu mendesak hingga tidak memungkinkan seseorang untuk menjaga dan mempertahankan lima perkara pokok dalam syarak iaitu soal agama, nyawa, akal, keturunan dan harta.

Contoh I ;


Islam memberikan kelonggaran (rukhsoh) untuk memakan makanan haram seperti babi sesuai dengan kadar keperluaannya untuk kekal hidup apabila berhadapan dengan darurat iaitu keadaan terdesak yang tidak memungkinkannya untuk mendapatkan makanan halal. Hal ini bersandarkan kepada nas al-Quran:
Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan bagimu bangkai, darah, daging babi dan binatang (yang ketika disembelih) disebut (nama) selain Allah. Tetapi barangsiapa dalam keadaan terpaksa (memakannya) sedang ia tidak menginginkannya dan tidak (pula) melampaui batas, maka tidak ada dosa baginya. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (al-Baqarah: 173).

Contoh II :

Rasulullah s.a.w mengizinkan Abdurrahman bijn ‘Auf dan Zubair bin ‘Awwam memakai pakaian diperbuat dari sutera yang telah diharamkan untuk kaum lelaki memakainya kerana mereka diserang oleh penyakit gatal.

Contoh III :

4. Menurut ulama madzhab Hanafi, makna darurat yang berkaitan dengan rasa lapar, ialah seandainya seseorang tidak mahu mengguna barang yang diharamkan dikhuatirkan ia boleh mati atau setidaknya ada anggota tubuhnya yang akan menjadi cacat. Seorang yang dipaksa akan dibunuh atau dipotong salah satu anggota tubuhnya, apabila tidak mahu memakan atau meminum sesuatu yang diharamkan, itu bererti ia sedang dalam keadaan darurat. Tetapi, kalau ancamannya tidak terlalu berat, seperti hanya dipenjara setahun atau dihukum dengan diikat, namun tetap diberi makan dan minum, itu bererti ia masih punya pilihan. Dengan kata lain ia tidak sedang dalam keadaan darurat. (Dr. Abdullah Ibn Mohammad Ibn Ahmad al-Thariqiy, al-Idhthiraar Ila al-Athimah wa al-Adwiyah al-Muharramaat. Lihat pula Kasyful Asraar, jilid IV, hal.1517).

Ulama menyepakati bahawa perkara pertama yang perlu dilakukan ialah mengenal pasti apa yang dimaksudkan dengan darurat. Menurut Imam Al-Syatibi dalam kitabnya Al-Muwafaqat, darurat ialah keadaan yang terlalu mendesak hingga tidak memungkinkan seseorang untuk menjaga dan mempertahankan lima perkara pokok dalam syarak iaitu soal agama, nyawa, akal, keturunan dan harta.
Ini bermakna apabila wujud keadaan terdesak yang boleh menjejaskan penjagaan lima perkara pokok ini, syarak mengizinkan seseorang itu melakukan perkara yang asalnya diharamkan. Walau bagaimanapun, kajian secara teliti harus dilakukan terlebih dahulu untuk memastikan semua pintu alternatif tertutup sebelum membuat keputusan bahawa darurat benar-benar wujud dan tidak dapat dielakkan (Majalah Al-Ahkam Al-Adliah, seksyen 22).
Berpandukan garis panduan inilah maka darurat tidak seharusnya diguna pakai secara sewenang-wenangnya. Apatah lagi untuk menjustifikasikan sesuatu tindakan atau urusniaga yang jelas haram demi memuaskan gelojak nafsu manusiawi yang rakus.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan